Terug naar  Homepage

Boekbespreking

Niels

Gesprekken met de Natuur
Michael Roads

In dit wonderbaarlijke boek, vertelt de auteur hoe op een dag tot zijn grote verbazing de rivier tegen hem begint te spreken. Dit is het begin van een fascinerende geschiedenis waarin de Natuur in haar vele verschijningsvormen – van grot tot vetplant – de schrijver meeneemt in het begrijpen van de plek van de Mens t.a.v. de Natuur en onze gezamenlijke toekomst op deze aarde.
Een boek dat de lezer uitdaagt na te denken over haar relatie met haar totale omgeving.

Lichtvoeding
Jasmuheen

Het idee en de mogelijkheid om puur en alleen op Universeel Licht – of Prana – te leven, is het centrale thema van dit opzienbarende werk. Jasmuheen neemt de lezer mee op haar persoonlijke reis om over te stappen op Lichtvoeding, i.p.v. “normaal” vast voedsel. Andere onderwerpen die aan bod komen zijn o.a. de werking van energieën, de Goddelijkheid van ieder individu, de kracht van gedachten en de sociale reacties op het “stoppen met eten”. Dit werk nodigt je uit de basisideeën van je eigen realiteit te onderzoeken en wellicht bij te stellen.

In Resonantie
Jasmuheen

In Resonantie is het tweede boek van Jasmuheen, waarmee ze de lezer een concreet handboek op het etherische gebied aanbiedt, met veel praktische informatie, meditaties en visualisaties. Samengesteld uit en gebaseerd op meer dan 40 verschillende informatiebronnen (waaronder Dr. Deepak Chopra, Yogananda en Baird T. Spalding), alsook haar eigen ondervindingen met energieën en de Verheven Meesters, geeft dit boek inzichten in o.a. Universele Wetten en de werking van energie, mantra´s en affirmaties, Lichtwezens en bilocatie. Al met al een intrigerend maar voornamelijk praktisch boek.

De Meesters van het Verre Oosten
Baird T. Spalding

Algemeen gezien als één van de grootste esoterische klassiekers van de 20e eeuw, verhaalt Spaldings werk over de belevenissen van een onderzoeksexpeditie aan het einde van de 19e eeuw in het Noorden van India, Nepal en Tibet. Hier maakt de expeditie kennis met zogenaamde “Meesters”: Mensen wie het gelukt is voorbij de dualiteit te komen, het ego te overwinnen, hun ware Goddelijke Natuur onder ogen te zien en zo “Verchristelijkt” zijn. Drieëneenhalf jaar lang begeleiden, onderwijzen en steunen deze Vrienden de expeditie en geven ze onderricht in aloude wijsheden omtrent de Goddelijke erfenis van de Mens. Dit alles begeleidt met het dagelijks in de praktijk brengen van hun eigen Goddelijke aard door “wonderen” te verrichtten, zoals het lopen over water, vermeerderen van brood, teleportatie en het volledig controleren van het weer. Uiteindelijk maakt de groep zelfs kennis met Jezus zelf, die wederom vertelt dat “…alles wat ik gedaan heb zult Gij doen, en meer”.
Een boek dat de leringen van Jezus in een nieuw daglicht plaatst en tegelijkertijd de aandacht richt naar de Goddelijke Oorsprong van de lezer zelf, allemaal aan de hand van de belevenissen van Spaldings expeditie met deze Meesters die nog gewoon in Tibet schijnen rond te lopen.

De Regenmaker
Lyall Watson

Op zestienjarige leeftijd loopt de jonge Engelsman Adrian Boshier zonder omkijken de Zuid﷓Afrikaanse wildernis in, op zoek naar de wereld zoals beschreven in de boeken van Livingstone. Niet gehinderd door enige kennis van zaken weet de jonge Adrian toch te overleven in de onherbergzame natuur van Zuid-Afrika, onderwijl vechtend en winnend van gigantische slangen en gedode prooi afpakkend van grote katachtigen. Dit alles te voet en zonder hulp van buitenaf, zorgt ervoor dat Boshier een behoorlijke reputatie opbouwt bij de zwarte inheemse bevolking als de blanke “Vader der Slangen”. Als hij ook nog epilepticus blijkt te zijn (wat in Afrika een duidelijk teken is dat iemand een goede connectie heeft met de voorvaderen), geeft dit alles hem toegang tot – voor blanken – meestal onbereikbare kennis over inheems schamanisme en spirituele kennis.
Dit boek geeft, naast het opmerkelijk en waargebeurde levensverhaal van Adrian Boshier, ook inzicht in de wetenschappelijke wereld en hun kijk op de ontwikkeling van het Afrikaanse continent, de geboorte van de Mens en zijn uitvinding van religie, traditie en sociale systemen. Door zijn unieke positie van inwoner in twee werelden, wetenschapper in de één, ingewijde toverdokter in de ander, was Boshier de aangewezen persoon om deze twee werelden dichter bij elkaar te brengen en onderling respect en begrijpen te vergroten.

Het Heilige Bloed en de Heilige Graal

In het glooiende landschap in de aanloop naar de Pyreneeën, het oude land van de mystieke Katharen, doet in het begin van de 20e eeuw een dorpspriester een schokkende ontdekking. Zijn vondst zorgt ervoor dat hij toegang krijgt tot ongekende rijkdommen en speciale bescherming krijgt van de Katholieke Kerk, ook al geeft de dorpspastoor blijk van totale minachting van Haar invloed.
In de jaren ´70 doen drie journalisten van de BBC onderzoek naar deze priester en de herkomst van zijn plotselinge vermogen. Hun opmerkelijke bevindingen worden snel veel groter dan alleen het oplossen van een plaatselijk mysterie, maar voert de lezer mee de geschiedenis in naar de tijd van de eerste Kruistochten, geheime genootschappen, de oprichting van de Tempeliers, het ontstaan en de leugens van de Katholieke Kerk en voert uiteindelijk zelfs naar de eigenlijke wortels van het Christendom: De mens Jezus Christus en zijn opzienbare nalatenschap aan de wereld – de Heilige Graal.
Zoals het populaire, maar fictionele, boek “De Da Vinci Code” momenteel voor veel beroering zorgt, zo zorgde twintig jaar geleden dit goed gedocumenteerde en beargumenteerde werk voor een geheel nieuwe kijk over de oorsprong van het Christendom en de rol van de Kerk daarin. Een echte aanrader voor het wetenschappelijke verhaal achter Dan Browns bestseller.

Een Nieuwe Aarde

De wereld is op een belangrijk kruispunt aangekomen. Het ego-gerichte bewustzijn heeft aarde en mensheid aan de rand van de totale catastrofe gebracht. Het is dan ook hoog tijd voor een collectieve bewustzijnstransformatie, waardoor we onze zwaarte en dichtheid verliezen en de kostbare edelstenen worden die we in wezen zijn, zodat we transparant worden voor het licht van bewustzijn. Sinds mensenheugenis was de mogelijkheid van zo'n transformatie de boodschap van lichtbrengers als Boeddha, Jezus en anderen. Staat de mensheid er nu meer voor open dan toen? En: wat kunnen we doen om deze verschuiving in onszelf te versnellen? En hoe kunnen we het nieuwe, ontwakende bewustzijn herkennen? Op deze en andere wezenlijke vragen gaat dit boek in. Nog belangrijker echter is dat dit boek zelf een instrument voor transformatie is, ontstaan vanuit het nieuwe bewustzijn. Al lezende ervaren we de verschuiving die in ons plaatsvindt.